Aanbevolen boeken

Er is veel geschreven over Aspergers, vooral door mensen die -veelal normerend- vanuit NT perspectief kijken. De boeken die hier geadviseerd worden kijken juist vanuit het Asperger perspectief; je hoeft er maar een paar gelezen te hebben om te gaan twijfelen; wie is er nu eigenlijk ‘vreemd’…? Veel hier is autobiografisch; de auteurs dwingen stuk voor stuk respect af voor de manier waarop ze zich weten staande te houden in onze ‘volkomen normale’ wereld.

____________________________________________________________

(Helaas niet meer in de boekhandel)

Clare Sainsbury ▪ ISBN-13: 9789052407821 ▪ Houtekiet ▪ 2004

Voor kinderen met het Aspergersyndroom is de school een lijdensweg. Ze worden gepest door leeftijdgenoten en krijgen op hun donder van leerkrachten zonder dat ze begrijpen waarom. Clare Sainsbury beschrijft de nachtmerrie die deze jongeren op school beleven. Ze put daarvoor rijkelijk uit haar eigen ervaringen en die van anderen. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Er zijn ook de positieve herinneringen aan leraren die de kern van jongeren met autisme en hun obsessies wel vatten. Clare Sainsbury verstrekt in MARSMANNETJE OP SCHOOL informatie van binnen uit en stelt talloze oplossingen voor. Daarmee voegt ze een nieuwe dimensie toe aan veel professionele literatuur over autisme die er meestal van uitgaat dat er iets mis is met kinderen met het Aspergersyndroom.

____________________________________________________________

Autisme en Asperger-syndroom
Autisme en Asperger-syndroom
Simon Baron-Cohen
Baron Cohen is een echte kenner die met een heel duidelijke visie en veel gevoel voor realiteit de Asperger
als wetenschapper maar vooral als medemens benadert. De visie die Baron-Cohen geeft op Aspergers is die van ‘anders’ maar niet ‘defect’; Aspergers hoeven dus niet gepathologiseerd te worden. Met deze kijk helpt hij de lezer verder; hoe kunnen Neurotypicals (de meerderheid der mensen) en Aspergers (een minderheid) elkaar beter begrijpen; hoe wordt de wereld voor Aspergers leefbaar?
Aanbevolen voor professionals die met Aspergers om gaan, leerkrachten, maar ook ouders van aspergers om je te wapenen tegen het flagrante onbegrip en de onwetendheid die er vaak heerst.

____________________________________________________________

Mafkezen  en het Asperger-syndroom
Mafkezen en het Asperger-syndroom
Luke Jackson
De 13 jarige Luke Jackson geeft hier een handleiding voor pubers waar je mond van open zakt… Waar haalt ie het vandaan, zo vraag ik me af… Hij vertelt over obsessies, zintuigen, diëten, slaapproblemen en morele dilemma’s; over communicatie, school en vriendschap en over gepest worden en verliefd zijn.
De tienerjaren zijn een mijnenveld van emoties. Als een tiener ook nog het Asperger-syndroom heeft, is het resultaat vaak explosief. Mafkezen en het Asperger-syndroom is een nuttig boek voor Asperger-jongeren — die zich zullen identificeren met Luke — en voor hun ouders, leraren en therapeuten — die beter zullen begrijpen wat er in kinderen met het Asperger-syndroom omgaat.

Linda van Briemen: “Iedereen die met kinderen te maken heeft, dus (en dan bedoel ik eigenlijk vooral) leerkrachten, hulpverlening, huisartsen, schoolarts, en verder iedereen die ook maar geïnteresseerd is in het Autistisch Spectrum zou dit boek moeten lezen. Ik ben moeder van een AS kind. hij is nu 12 1/2 en toen hij 10 1/2 was hebben wij de diagnose gekregen. Ik begreep hem wel maar nu ik dit boekje gelezen heb begrijp ik hem ECHT. Ik kan veel beter aan derden uitleggen hoe het voor hem is. Dit boek moet ook aangeraden worden aan iedere ouder die de diagnose van zijn of haar kind net gekregen heeft.

____________________________________________________________

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht / Midprice
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht / Midprice
Mark Haddon
Hilarisch boek over Christopher, 15 jaar en Asperger. Hij weet veel van wiskunde maar weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nog nooit verder geweest dan het einde van de straat. Maar waneer blijkt dat de hond van de buurvrouw is vermoord, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een indrukwekkende reis die zijn veilige bestaan volledig over…

Haddon geeft een heel mooi kijkje in de belevingswereld van een autistische puber. Met gebruik van korte to-the-point zinnen waar geen overbodig woord in voor komt.

Whitbread-book of the year 2003 in de UK. Het is echt een aanrader, voor de oudere kids, maar ook voor de volwassen die zelf misschien asperger kids hebben.

____________________________________________________________

Alleen met mijn wereld
Alleen met mijn wereld
Broekhuis, W.
Wessel Broekhuis is 16 jaar. Op nuchtere maar aangrijpende wijze geeft hij een inkijk in zijn gevecht om een plek in de wereld te veroveren. Net als alle jongeren zoekt hij naar zijn identiteit en de grenzen van wat hij wil en kan. Wessel is ook autistisch. Hij ontwikkelt zich van een angstige en schuwe jongen die prikkels vermijdt tot iemand met een eigen vriendenkring die metalconcerten bezoekt – het toppunt van prikkels.

De ontwikkeling van Wessel Broekhuis dwingt respect af. Hij is niet gaan somberen en heeft zijn autisme overwonnen. Schrijven is zijn passie en met prachtige verhalen laat hij zien hoe hij zijn leven heeft vormgegeven. Iedereen die op zoek is geweest naar zijn of haar eigen plek op de wereld, of daarmee bezig is, zal zich herkennen in dit boek.

Wessel Broekhuis zit op het vwo, schrijft songteksten en is zanger van de metalband Crush.

Een ontzettend positief boek, terwijl het toch in alle openheid kijkt naar de grote kwetsbaarheid die er ook is. Een boek wat niet alleen diep inzicht in autisme geeft, maar thema’s bespreekt die zoveel jongeren raken, met of zonder autisme.
Wat dit boek bijzonder maakt is dat hij echte stereotype autistische trekjes beschrijft en dan enkele regels verder weer een aantal vooroordelen over autisme genadeloos onderuit schopt door blijk te geven van een groot reflectievermogen, inzicht in het denken van anderen en emotionele diepgang. Echt een aanrader. Je zou alle ouders gunnen dat ze bij de diagnose dit boek zouden meekrijgen.

____________________________________________________________

Coping / druk 1
Coping / druk 1
Marc Segar

Voor Aspergers: Een handleiding om in deze vreemde wereld enigszins te overleven. Voor Neurotypicals: Zie waar Aspergers moeite mee hebben; waar ze zich moeten aanpassen.
Toen ik voor het eerst naar Japan ging, kreeg ik een hele serie instructies mee over wat wel en niet te doen in deze sofisticated maatschappij, waar je als Westerling al snel als een olifant in de porseleinkast loopt…
Er bestaan ook boeken voor buitenlandse managers die naar Nederland komen (bv The Undutchables) met do’s en don’tsMarc Segar’s boek past in deze categorie. Hij schrijft zelf: “Als je dit boek uit hebt, denk je misschien dat dit de regels zijn van een nogal onnozel spel, maar dit spel is het leven en de regels liggen vast

Annemie, een Vlaamse met Autisme zei over dit boek dat het de eerste keer in haar leven was dat ze een boek gelezen had met ‘volledige informatie’, helemaal aangepast aan de manier waarop haar hersenen functionenen. “Ik denk dat alleen iemand met autisme dit voor iemand met autisme kan doen. Ik heb zoveel gehuild van ontroering. In het echte leven, als ik onder de mensen ben, kan ik me de luxe niet veroorloven me met mijn gevoelens bezig te houden. Al mijn energie gaat naar het overleven.

____________________________________________________________

Van een andere planeet
Van een andere planeet
Dominique Dumortier
‘Ik neem taal te letterlijk. Soms zegt men: “Dat zal wel leuk zijn.” Ik begrijp niet waarom mensen zoiets zeggen. Ze kunnen toch niet in de toekomst kijken? En waarom zou je iets zeggen wat je niet zeker weet? Dat begrijp ik niet, dat heeft geen zin. Daar dienen woorden niet voor.’

Dominique is anders, ze heeft autisme. Mensen vinden haar ‘moeilijk’. Autisme is onzichtbaar. Een persoon met autisme leeft op een andere planeet.

In dit autobiografische verslag leren we autisme kennen van binnen uit. We voelen aan den lijve de hinder die Dominique ondervindt bij het uitvoeren van dagelijkse bezigheden, zoals boodschappen doen of koken. De wereld is beangstigend omdat alle zintuiglijke prikkels een chaos teweegbrengen, met een allesoverheersend gevoel van ontreddering en paniek tot gevolg. Gewone geluiden, zoals het geritsel van een plastic zakje of geroezemoes, veroorzaken helse pijnen, vergelijkbaar met tandpijn. Communicatie verloopt stroef en leidt tot misverstanden en onbegrip, met ruzie tot gevolg. Sociaal contact lukt alleen bij mensen die ze goed kent.
Deze uitermate heldere uiteenzetting geeft ons inzicht in de verwarrende maar ook soms grappige belevingswereld van een jonge vrouw met autisme.

____________________________________________________________

Op een blauwe dag geboren
Op een blauwe dag geboren
Daniel Tammet
Review op bol.com: “Een ontzettend goed boek! Het is vreemd om op deze manier in het brein van zo’n speciaal iemand te kijken. Zelf werk ik in de jeugdhulpverlening en heb hierbij ook te doen met autisten. Door dit boek is het mogelijk om een klein kijkje te krijgen in de ongelooflijke gedachten van een autistisch persoon. Dat de schrijver daarbij ook nog immens intelligent is, maakt het alleen maar meer bijzonder. Een echte aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in uitzonderlijke mensen en/of autisme.

Ik werd gelijk gegrepen door het boek. Ondanks dat de auteur de wereld op een hele andere manier ziet, heb ik op geen enkel moment moeite gehad om mij in te leven in de hoofdpersoon. Ik heb ook regelmatig een traantje gelaten wanneer er een moeilijke stap genomen moest worden door de hoofdpersoon. Ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen. Ik vond het een prachtig, ontroerend boek dat mij erg geraakt heeft. Daarnaast vond ik het erg prettig om te lezen hoe hij de wereld ervaart en hoe moeilijk het voor hem is om de wereld te begrijpen en om te gaan met dingen die voor ons volstrekt normaal zijn. Ik kan dit boek aan iedereen die op een of andere manier in aanraking komt met het syndroom van Asperger aanraden, er zal letterlijk een wereld voor je open gaan.

____________________________________________________________

Doen alsof je normaal bent
Doen alsof je normaal bent
Liane Holliday Willey
Liane Holliday Willey realiseerde zich pas dat zij een Asperger was toen haar dochter de diagnose kreeg. Ze begreep ineens waarom zij anders is dan anderen. Door Asperger is ze een verwarde vreemde in deze wereld, een van die mensen die `nooit precies de weg vinden maar ook nooit echt de weg kwijtraken’.
In detail en met humor beschrijft Holliday Willey hoe zij haar jeugd en studiejaren beleefde als een Alice in Wonderland die zich continu moest aanpassen aan nieuwe ervaringen en steeds bezig was te doorgronden wat er om haar heen gebeurde. Daarnaast geeft zij veel praktische informatie over deze stoornis: Hoe leg je een ander uit wat je hebt? Hoe overleef je school en universiteit? Welke banen kun je aan? Hoe organiseer je je privé-leven? Hoe ga je om met je prikkelstoornis? Waar haal je hulp?
Mensen met het Asperger-syndroom zullen de gedachten en gewaarwordingen van Holliday Willey direct herkennen. Zij is een van hen, en haar verhaal biedt hoop: ondanks het Asperger-syndroom heeft ze een partner, kinderen, vrienden en een succesvolle carrière. Indrukwekkend is haar levensbeschrijving, maar ook heel waardevol zijn de in dit boek opgenomen bijlagen. Ze verschaffen de lezer veel bruikbare informatie over hoe om te gaan als het op studie- of beroepskeuze aankomt, hoe het thuisfront georganiseerd moet worden om het kind goed op te kunnen vangen. Voor steunverleners aan Aspergerautisten geven de bijlagen veel praktische handreikingen.

____________________________________________________________

Autisme en seksualiteit
Autisme en seksualiteit
Jerry Newport & Mary Newport
Jerry en Mary Newport zijn een koppel; beiden Aspergers. Over hun relatie en de problemen die zich daarin voordeden als gevolg van hun autisme, is de film Mozart and the Whale gemaakt. Ze geven op openhartige wijze tekst en uitleg over relaties in het algemeen, en vertellen wat belangrijk is bij het samen beleven van seks. Het is een voor Aspergers prettig en openhartig geschreven boek dat uitleg geeft over seksuele gevoelens; over wat mannen en vrouwen van seks verwachten; hoe je contact kunt leggen en zelf je grenzen moet en kunt stellen; over voorbehoedsmiddelen; geslachtsziekten enzovoort.

____________________________________________________________

Het Aspergersyndroom
Het Aspergersyndroom
Theo Peeters
Dit boek past eigenlijk niet helemaal in dit rijtje, het benadert Aspergers vooral als mensen met een gebrek. Deze ‘gebreken’ worden veelal in de sterkste vorm geportretteerd waardoor je een beeld krijgt van een wel ernstig gehandicapte mens.

Toch maakt deze uitvergroting ook wel veel duidelijk. Wat goed is aan dit boek is de aanpak:

1. Kijk naar het SYMPTOOM.

2. Begrijp wat daar achter zit; wat is de OORZAAK; waarom doet de Asperger dit mogelijkerwijs; hoe ziet die situatie er vanuit zijn optiek uit?

3. Wat kun je proberen?

In het boek wordt heel gestructureerd een hele reeks scenario’s afgewerkt die je zomaar zou kunnen tegen komen, bv;

David lijkt heel slim en heeft een uitgebreide woordenschat, maar wanneer er iets uitgelegd wordt in de klas snapt hij er niets van

Tom kan zo kwaad worden op andere mensen en zo gefrustreerd zijn. Hij slaat dan gewoon om zich heen.

Telkens wordt beschreven: Wat zit hier mogelijk achter? Wat zou je kunnen proberen om hier adequaat mee om te gaan?

____________________________________________________________

(Klik op plaatje om naar de
uitgeverij te gaan voor meer info)

1. Ik ben in de eerste plaats kind. Ik héb autisme, maar ik ben niet op de eerste plaats
‘autistisch’.

Mijn autisme is maar een aspect van mijn karakter, dat bepaalt niet hoe mijn hele persoonlijkheid is. Ik ben me nog aan het ontwikkelen, jij noch ik weet hoe ik straks zal zijn. Door me nu te beoordelen op grond van enkele kenmerken ontstaat het risico dat er verwachtingen groeien die wel eens te laag zouden kunnen zijn. En als ik het gevoel krijg dat jij niet denkt dat ik het kan; waarom zou ik het dan proberen?

2. De verwerking van de waarnemingen met mijn
zintuigen is in de war.

Dat betekent dat al die gewone dingen die je elke dag ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt en die jij niet eens meer opmerkt, mij gewoon pijn kunnen doen. De omgeving waarin ik moet leven lijkt vaak vijandig, ik mag dan verlegen lijken of ruzie zoeken, maar eigenlijk probeer ik me gewoon te verdedigen. Mijn hersenen kunnen al die indrukken gewoon niet aan en ik word er door overladen.

3. Maak alsjeblieft onderscheid tussen niet willen (ik kies ervoor iets niet te doen), en niet kunnen (ik kan het niet doen)

Het is niet zo dat ik niet naar opdrachten luister, maar soms begrijp ik je
gewoon niet. Als je me van de andere kant van een vertrek roept hoor ik:
$(&&$*(#%(*%. Je moet dan naar me toe komen en recht in mijn gezicht in duidelijke woorden tegen me spreken. Dan weet ik wat je wilt dat ik doe en wat er gaat gebeuren. Dat maakt het veel makkelijker voor mij om te doen wat je wilt.

4. Ik denk concreet. Dat betekent dat ik heel letterlijk neem wat er gezegd wordt.

Het is heel verwarrend als je tegen me zegt; loop niet zo hard van stapel! Als je eigenlijk bedoelt dat ik eerst even na moet denken. En zeg niet tegen me dat iets “een eitje” is als je geen ei in je hand hebt en je bedoelt dat het niet moeilijk is. En als je zegt; het regent pijpenstelen dan weet ik al helemaal niet wat je wilt zeggen want ik weet niet eens wat voor stelen dat zijn.
Dit soort dingen gaat meestal volkomen aan mij voorbij.

5. Ik heb maar een beperkte woordenschat dus wees alsjeblieft
geduldig.

Ik vind het erg moeilijk je te vertellen wat ik wil als ik de woorden niet ken om duidelijk te maken wat ik voel. Ik kan honger hebben, boos, bang of in de war zijn maar misschien kan ik de woorden daarvoor niet op het juiste moment vinden. Let dan ook op mijn lichaamstaal, of op andere signalen, dat er iets mis is.

Maar dit heeft ook een andere kant. Ik kan ook wel eens als een kleine professor klinken en moeilijke woorden of zinnen ratelen waar ik eigenlijk nog lang niet aan toe ben. Dat betekent dat ik allerlei dingen uit de wereld om me heen uit mijn hoofd heb geleerd als compensatie voor het niet kunnen gebruiken van de juiste woorden. Dat doe ik omdat ik weet dat verwacht wordt dat ik antwoord geef als er iets tegen me gezegd wordt.

6. Omdat taal moeilijk voor me is, ben ik sterk visueel georiënteerd.
Laat me alsjeblieft ook zien hoe ik iets moet doen in plaats van het me alleen te vertellen.
En bereid je er dan alsjeblieft op voor dat je het vaak moet laten zien.
Door iets vaak op dezelfde manier voor te doen, kan ik het beter
onthouden.

Een visueel schema helpt me goed door de dag. Ik zit dan niet de hele dag in de stress over wat er hierna gaat gebeuren, de overgang naar de volgende bezigheid is dan makkelijk en ik weet dan zelf wat ik moet doen om aan jouw verwachtingen te voldoen.

7. Richt je alsjeblieft op wat ik kan en bouw daarop voort in plaats van te hameren op wat ik niet kan.

Net als ieder ander mens kan ik niet leren in een omgeving waar ik constant het idee krijg dat ik niet goed genoeg ben en dat ik “klaargestoomd” moet worden. Iets nieuws proberen, terwijl ik er bijna zeker van ben dat ik kritiek krijg, hoe opbouwend die ook bedoeld is, wordt iets om te vermijden. Zoek mijn sterke punten, en je zult ze vinden. Voor de meeste dingen is er meer dan 1 manier om ze goed
te doen.

8. Help me met mensen om te gaan.

Het lijkt misschien wel dat ik op het schoolplein niet met andere kinderen wil spelen, maar soms is het gewoon zo dat ik niet weet hoe ik moet beginnen tegen ze te praten of moet mee gaan doen met hun spel. Als je andere kinderen vertelt dat ze me even moeten vragen of ik mee wil doen, dan vind ik het misschien wel geweldig om mee te doen.
Ik ben het best in gestructureerde activiteiten met een duidelijk begin en een duidelijk einde. Gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal of andermans emoties begrijp ik niet altijd, dus ik zou het op prijs stellen als iemand me elke keer weer vertelt hoe ik op de juiste manier reageer.
Als ik bijvoorbeeld lach omdat Emely van de glijbaan valt, dan betekent dat niet dat ik het echt leuk vind. Ik weet dan gewoon niet wat de juiste reactie moet zijn. Leer me dan dat ik moet zeggen; heb je je pijn gedaan?

9. Probeer erachter te komen wat mijn woede-uitbarstingen veroorzaakt.

Woede-uitbarstingen, vlagen van razernij, kwade buien of hoe je ze maar noemen wilt, ze zijn voor mij nog veel erger dan voor jou. Ze
gebeuren als een van mijn zintuigen overspannen is geraakt. Als jij
erachter kunt komen hoe die uitbarstingen veroorzaakt worden kunnen ze misschien worden voorkomen. Houd een dagboek bij met tijden,
omstandigheden, mensen en bezigheden waar het zich bij voordoet, misschien kun je er een patroon in ontdekken. Het vertelt jou hoe iets dat zich in mijn omgeving voordeed binnenkwam bij mij, maar dat ik niet met woorden kan laten merken.

10. Hou onvoorwaardelijk van me.

Denk geen dingen als “Als hij nou eens……..” of “Waarom kan zij/hij nou niet…..”.

Jij vervulde ook niet iedere verwachting die je ouders van jou hadden
en je had ook niet gewild dat jij daar constant aan herinnerd werd.
Ik heb ook niet voor autisme gekozen. Bedenk echter goed dat dit mij is
overkomen, niet jou.
Zonder jouw steun zijn mijn kansen op een succesvolle en zelfstandige volwassenheid maar klein. En ik verzeker je;
Ik ben het waard!

Met dank aan: Ellen Notbohm, schrijfster van
het boek ’10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met
autisme’
en tevens moeder van een kind met
autisme.

.
.
.
.
.

Meer over Asperger:
Overzicht boeken Asperger