Effecten op leerlingen zonder beperkingen
Het gebruik van extra voorzieningen in de klas zoals visuele organizers, computer aanpassingen etc. resulteerde in betere resultaten op tests bij leerlingen met en zonder beperkingen. (Horton, Lovitt en Berqtund. 1990)
Inclusie heeft geen invloed op leerlingen zonder beperkingen. (Sharpe, Vork en Knight, 1994; Salisbury en Palumbro, 1998).
De aanwezigheid van leerlingen met ernstige beperkingen of zelfs met ernstige gedragsproblemen heeft geen negatieve invloed op de leertijd van leerlingen zonder beperkingen. (Hollowood et al. 1994; Staub en Peck, 1995; Peltier. 1997)
Wanneer kinderen met speciale hulpvragen in een reguliere setting geplaatst worden, is gebleken dat er geen afname in de prestaties van hun klasgenoten plaatsvindt. (Sharpe, Vork, and Knight, 1994)
Er is geen vertraging in de cognitieve ontwikkeling van leerlingen zonder beperkingen als zij worden onderwezen samen met leerlin¬gen met speciale hulpvragen. (Staub and Peck,1994)