Voorbereiden op Verandering
Thema: 5. Tijd en Planning
- Ik vind het prettig als je me aangeeft wanneer er veranderingen komen;
- veranderen van groepjes
- veranderingen van het eerder vertelde programma
- verandering van vaste ritmes
- Als ik me nog kan verliezen in het vaste ritme even seintje geven dat het ritme wisselt; bv: ‘Als de opdracht klaar is gaan we naar het volgende onderwerp’ rekenen.)
- Grotere veranderingen zoals een bezoek aan bijvoorbeeld een voorstelling of een sportdag; liefst een week van te voren aangeven en op het planbord/dagritme zetten.
- Ik kan me dan voorbereiden wat er gaat gebeuren; mijn lopende werk afronden en instellen op de nieuwe situatie. Kijk uit met het noemen van tijden, als ik me daarop instel zal ik je vastpinnen op die tijden.
Voorbereiden op Toekomst
- Ik zal mij, als ik ouder wordt, steeds vaker aan veranderingen moeten gaan aanpassen. Vooral op de middelbare school is dat een vereiste. Dat moet ik al op de basisschool gaan leren. Als ik goed in mijn vel zit en weer graag naar school ga, kun je proberen me af en toe niet voor te bereiden op een verandering. Vraag ook aan mijn ouders om dit af en toe eens thuis te proberen. Dit kan me helpen om te begrijpen dat er soms dingen plotseling veranderen. Observeer wat wel en wat niet kan. Wordt niet boos als het eens niet lukt, zelfs als ik flip, als ik ga schreeuwen of niet naar je wil luisteren. Laat me wennen aan de situatie. De volgende dag ben ik er waarschijnlijk aan gewend en is de verandering alweer heel gewoon. Let op: Alleen doen in situaties waarbinnen ik me veilig voel, als er een vertrouwensband is tussen mij en jou.