Zorgkids Stelling 3:

Stelling 3:

Ouders zijn belangrijke partner van de leerkracht en de school. Dit ziet er als volgt uit …

Yes! Hier kun je reageren!

  1. Arno Koch Schrijft:

    De 3hoek zegt hierover:

    Een prettige en veilige sfeer op school en in de groepen is een belangrijk uitgangspunt van onze school. De onderlinge omgang tussen kinderen, leraren en ouders vinden wij dan ook erg belangrijk. De Driehoek is een open school, toegankelijk voor iedereen, de hele dag. De Driehoek is ook een school waar naar elkaar geluisterd wordt, waar veel samengewerkt wordt en waar duidelijke regels en afspraken zijn, waar we alert zijn op discriminatie en pesten. (…)
    Respect en tolerantie voor verschillen in intelligentie en gedrag van kinderen en volwassenen. Onderwijs dat samen met ouders, leraren en kinderen vorm krijgt. Er moet ruimte zijn om samen met elkaar over opvoeding en onderwijs te praten. Te praten over waarden en normen, maar ook over de grenzen van het onderwijs en opvoeding.

    Voor mij is dat nog steeds een heel mooi beeld wat ik onderschrijf.

    In de beginjaren van de 3hoek werd dat bovenstaande visie vrij letterlijk zo uitgevoerd. Ouders en leerkrachten waren niet bang om iets niet te weten, om te experimenteren, om te verbeteren; ze stonden voor dezelfde visie, dezelfde droom. Ik heb begrepen dat dat ook hele heftige discussies en meningsverschillen opleverde, maar men kon elkaar respecteren in die verscheidenheid.

    Hoe staan we daar nu, na bijna 20 jaar, in?

    Inmiddels zou ik aan deze visie nog een andere groep -die destijds waarschijnlijk nog niet zo sterk aanwezig was- willen toevoegen: de externe begeleiders. Met name voor kinderen met een rugzakje en/of PGB is het van het grootste belang dat alle krachten gebundeld worden voor hetzelfde doel. Als ouder van zulke kinderen ervaar ik dat dat echt toegevoegde waarde voor alle partijen zou kunnen hebben

    De vragen die ik zou willen stellen zijn de volgende:
    1. Is dit standpunt voor ons ouders én de school nog steeds actueel, niet alleen op papier, maar vanuit het hart én concreet gedrag?
    2. Kunnen we samen nadenken over de praktijk van de ‘nieuwe DRIE hoek‘:
    – School – Ouders – Externe begeleiders – met IN HET MIDDEN de leerling?
    (Dat heeft wat consequenties, bv bij het schrijven van handelingsplannen)
    3. Is de 3hoek bereid om de brede rijkdom aan ervaringen en kennis van al onze ouders echt in de school toe te laten? Je zou dat immers ook kunnen ervaren als ‘op de stoel van school te gaan zitten’? En zijn ouders anderzijds bereid hun kennis met school te delen, niet alleen voor ‘mijne Jantje’, maar als bijdrage aan de gezamenlijke droom van kwaliteitsonderwijs?

Plaats een reactie:

U moet ingelogged zijn om een reactie te plaatsen.